April 2026

Het was wel weer tijd om naar Frankrijk te gaan. Deze keer zou ik er eerst een weekje werken en daarna een week vakantie.

Het was behoorlijk koud deze eerste week en we hebben dan ook vaak de kachel aan gehad. Dat is natuurlijk erg gezellig. Na een week werd het weer beter en waren de muren ook weer wat opgewarmd.

De eerste maandag is het EDF langs geweest om de meter te vervangen. We hadden dat afgesproken maar het contact liep wat vreemd, dus we waren er nog niet helemaal zeker van. Zo zie je maar.

Er was weer heel wat te doen in de tuin. Dat is logisch. Maar op het gemakje. Het komt wel. En als je dan goed kijkt, is het eigenlijk best weer snel op orde. De compostbakken hebben we leeg gehaald en zo’n 8 kruiwagens grond verdeeld over de tuin. Dat is altijd wel een intensieve klus.

In deze week wilde ik ook een nacht in mijn tent slapen om eens te ervaren hoe dat is. Misschien had ik nog wat langer moeten wachten, want het was een vrij koude nacht. Het was daardoor wel minder. Op zich lag het matras goed. Alleen de kou. En je hoort dan ook wel echt alles.

Laura heeft in de eerste week het kastje onder de kookplaat geschilderd. Doordat er een paar lagen verf op gingen en de verf niet zo hard droogde, duurde het bijna de hele week. Het ziet er nu wel netjes uit.

In de tuin kwamen ook de dieren weer tot leven. Zo zagen we regelmatig de smaragd hagadis.

De tweede week zijn we er meer op uit geweest. Zoals een rondje gelopen bij het kanaal en de Loire en een Gorges bezocht op een uurtje rijden van ons huis. Eigenlijk vrij dichtbij, maar toch weer een hele andere omgeving. Op de terugweg zijn we nog in Chateldon gestopt. Een schattig plaatsje met een groot kasteel.

Tijdens de wandeling hebben we uitgebreid zitten lunchen. We hadden alles bij en het paste allemaal in de rugzak. Twee stoeltjes, een tafeltje, een kooktoestel en pannetjes. Zo konden we genieten van een gebakken ei of een kopje thee.

Zelf ben ik ook een aantal keer nog wezen lopen. Onder andere naar de bakker. Het was schitterend weer en deze tijd van het jaar ziet er zo mooi uit.

Natuurlijk moest er ook nog gekookt worden. Vooral de tweede week hebben we dat buiten kunnen doen.