Als eerste wilden de mannen met het zwembad beginnen, terwijl de dames om de nodige boodschappen gingen. Maar voor dat eerste was het te warm. Het stukje grond lag midden in de zon en daarnaast moest eerst het nodige hout verplaats gaan worden. Dus maar even een koelere periode van de dag afgewacht. In de avond eerst het hout verplaatst en de volgende ochtend vroeg begonnen we met het egaliseren van het zwembad. Dat na verloop van tijd gevuld kon worden.
Er lag nog veel meer hout. De reden daarvoor was dat dit jaar de overkapping boven het terras gemaakt zou gaan worden door Jaco en JP. Die waren al aan het voorbereiden geweest en hadden al stukken van het hout bewerkt. In de tweede week begonnen ze aan de zware klus. Niet alleen vanwege het vele hout, maar ook vanwege de aanhoudende warmte. Er gingen heel wat waterflessen doorheen.
De dakpannen werden enkele dagen later gebracht en we zouden zelf het grootste gedeelte plaatsen. Op zich ging dat vrij snel, alleen is het toch een hele opvervlakte en elke dakpan moet toch omhoog om op het dak te komen. Dus hebben ook wij de nodige zweetdruppels verloren.
Aangezien zowel de ontluchting als de regenpijp van het dak van het huis in de weg zaten en de ene zelfs precies op de plek van de dwars balk zat, hebben we die moeten omleggen. Die van de ontluchting, was vrij eenvoudig. Maar die van de afvoer had wat meer voeten in aarde. Het was namelijk een buis van 75, terwijl die nu niet meer te krijgen zijn. 80 kwam nog het meest in de buurt. Door wat truukjes, hebben we alles aan elkaar gekregen. Helaas heeft het daarna niet meer geregend, dus of het helemaal waterdicht is, moeten we nog bekijken.
Nu lijkt het allemaal wat makkelijk te zijn geweest als ik het zo neerschrijf, maar naast dat de mannen hard hebben moeten werken met die enorme hitte, hadden we ook nog het probleem dat we langs de Marie moesten. Mr Le Maire had gezien dat er wat aan de gang was met het huis en had aangegeven dat we een eenvoudige bouwvergunning nodig hadden hiervoor. Dus wij naar de Marie in Saint-Pierre-Laval. De dame aan het loket hielp ons prima en binnen de korste tijd hadden we de papieren in handen en wisten we wat we moesten invullen. Echter nadat we het papier hadden ingeleverd, kwam Mr Le Maire bij ons persoonlijk langs, omdat het niet het juiste papier was. We hadden de werkelijke maten opgegeven en omdat de oppervlakte die we gingen overkappen, groter was dan 25 vierkante meter, moest er een ander papier ingevuld worden met veel meer informatie en tekeningen. Ondertussen mochten we van hem gewoon doorgaan. Uiteindelijk hebben we de papieren toch allemaal netjes ingeleverd en zijn nu in afwachting van goedkeuring van een overkapping die er al staat.
Een van de dingen die we ook wilden, is stroom op het terras. Hiervoor zou er een gat komen die uit zou komen in de huidige meterkast. Bij de eerste poging bleek de boor op zo’n harde steen te komen, dat hij er niet doorkwam. Daarna zijn we gaan nadenken. De garage en het schuurtje liepen nog helemaal niet over een stoppenkast. En dat werd eigenlijk toch best riskant, omdat ook de pomp van het zwembad dus niet achter een stop zat. Vandaar zijn we er toe gekomen om in het electriciteits hokje ook maar een stoppenkastje te plaatsen, met 2 hoofdstoppen. 1 voor het terras en 1 voor de rest (garage + schuur). Eigenlijk viel het aansluiten hiervan erg mee. En het gat naar het terras was veel makkelijker te boren.
Daarnaast zagen we dat de auto die op het terrein bij de buurman stond, verplaatst was en het leek er op of hij die wilde afvoeren. Navraag bevestigde dit en omdat de buurman wist dat we ook nog een auto in de schuur hadden staan, was hij zo vriendelijk om te regelen dat deze ook gelijk mee ging. Dan hadden we nog maar 2 kleine probleempjes over.
- Er stond nog een extra motor in de garage waar we ook van af wilde
- De wielen van de auto waren geblokkeerd, zodat we hem er niet makkelijk uit zouden kunnen krijgen.
Voor het eerste hebben Thomas en ik de motor op ongeveer even grote ronde balkjes gelegd en zo van achter naar voren gestransporteerd. Daarna bleef het een zware til om hem in de achterbak te krijgen, maar al snel lag hij er prima bij. Overige banden erbij en de auto was klaar voor transport.
Voor het tweede gedeelte was de buurman bereid om met zijn Rang Rover de auto er uit te trekken. En eigenlijk viel dit ook erg mee. Hij voerde de druk wat op en al vrij snel trok hij hem van zijn plek en begonnen zelfs de wielen te rollen.
Het opladen zelf was een hele happening. We hadden gedacht dat ze zouden proberen om hem heel op te laden, maar niets was minder waar. In het begin ging alles voorzichtig, maar toen hij op de vrachtwagen stond, moest hij er toch nog een stukje verder op, waardoor de voorruit en het dak eraan gingen.
De auto van de buurman werd er nog boven opgeladen en na nog wat onderdelen was de vrachtwagen goed volgeladen met oud ijzer.
Wat is er verder gebeurd? Er is geverfd, er is stukken pad gelegd, er is in de tuin gewerkt, gaten dicht gemaakt in de muur omdat er weer een stelletje wespen dachten er een nest te kunnen gaan bouwen en er is natuurlijk ontspannen. Al met al een aantal heerlijke weken.